Dagens Klassiker.

 

 

 
Datsun/Nissan Fairlady/Z.

 

 

Urfadern till min egna 350Z.

 

 

Datsun S30, 70-talets JDM Corvette.

 

 

Det hela började så rätt med Datsun 240Z.
En liten Coupe´ med lång, sluttande motorhuv som innehåll en 2.4liters motor, Därav namnet.
I Japan så har bilarna alltid kallats Fairlady dock.

 

 

Bilen var en superhit direkt, Folk sprang till återförsäljarna för att få köpa en Za.
Bilen som var direkt konkurrent till amerikanarnas dröm, Corvetten, Var den mest sålda utländska bil i USA.
Den var den sportbil som gav mest bang för the buck.

 

 

Sedan (Enligt mej) så började Nissan Z sin långsamma död The American way.

 

Bilen har alltid riktat sej mot den amerikanska marknaden, Vilket innebar more and more power, Vilket inte är fel, men på jänkarnas hamburgar-ätande sätt så innebar det att bilen blev allt mer överviktig för varje år som gick.

 

260Z… Nu fanns det även möjlighet att slänga med sej hela familjen i bilen…

 

280Z.. Så långt kan jag sträcka mej med att säga att bilen fortfarande var en sportbil..

 

Denna S30 serie höll sej från 69 till 78-79.

Sedan kom tilläggs bokstaven X… Som o XXL.

 

280ZX…..300ZX..

 

 

Här vill jag egentligen tycka att Z-arvet togs över utav SX bilarna (200an).
Även om den bilen hette 240SX så var Nissan tydliga med att den inte hade nått att göra med 240Z.

 

Men enligt mej så hade den billigare, lättare SX mer gemensamt med Z urfadern än dåtidens tunga 300ZX, Som absolut inte ska hackas ner på, Det är en underskattad bil, Men mer en GT vagn än vad Z bilarna var i början.

 

Efter 300ZX så var Zan helt utsuddad.. Vi fick inte heller se en ny ZX.

 

Och då gjorde Nissan det enda rätta.

 

Det finns nått bra ordspråk som säger ” Vill du se framtiden så lär dej historien” Eller ” Vill du veta din framtid så lär dej vart du kommer ifrån” ja nått sånt.

 

SÅ Nissan hoppade av sitt fetma spår, Gjorde en rannsakning bland sina gener, Och insåg att det enda rätta var att bygga en bil i samma anda som 240Z.

Liten, Relativt lätt, bakhjulsdriven och framför allt rolig bil.

Och det blev ännu en gång en stor hit världen över (Förutom i Sverige).

 

Nissan 350Z.

 

Men det är en helt annan story.

Idag handlar det om Nissan S30.

 

En bil jag har varit sugen på till o från sen jag köpte min 350Z, Alltså att ha som vinterbil osv.

 

Och precis som med allt annat så har jag väntat och väntat alldeles för länge, Nu börjar dom bli riktigt dyra.

 

Men, Det enda jag ville med detta inlägg nu 4 på natten var att visa er några läckra S30 som verkligen väcker mitt sug iallafall.











Låg, Fälgar med fet läpp, hella Flush, Och givetvis nitade skärmbreddare som jag älskar så mycket!! SÅ race!

Lämna ett svar

Hittar du inte vad du söker? Hittar du inte vad du söker?