Superiors 13B REW Wankelrenovering & portningar a lá Arvika!

Martin håller för fullt på med att slänga ihop motorn till Andreas Bjurströms mintblåa bil (LÄS MERA OM DEN HÄR). Den som stått för renoveringen och bearbetningen av motorn är ingen mindre än Lars ”Arvika” som är en av våra leverantörer när det gäller originalrenoveringar eller milda Streetport upp till 450HK av 13B REW motorer.

 

Gzon passade på att ta ett par bilder på hur dessa portningar ser ut på motorn. Kanske inte så lätt att se, men är riktigt fin finish på allt som kommer från ”Arvika”. Ska bli mycket intressant att se vad denna relativt original motor kan bromsa ur sig med vårat lilla Boost-up paket!

 

 

KONTAKTA OSS ifall du är intresserad av att få din 13B REW motor renoverad med liknande spec!

9 tankar om “Superiors 13B REW Wankelrenovering & portningar a lá Arvika!

  1. Lars "Arvika" Bodin says:

    Vad man portar med är väl utan betydelse…
    Funktionen och kvalitet är nog det kunden eftersträvar!
    Och jag kör både med stora tryckluftsmaskiner under grundjobbet och sedan med mindre elmaskiner för finliret.
    Mina motorbyggen går ju bevisligen bra, eller??

    • Micke_J says:

      Funktion och kvalitet indeed… Andreas kommer vara mer än nöjd då detta var en motor som skulle specas ”original”, så detta är bara putsningar… För visst är det så Jörgen att du också har olika nivåer på dina portningar? 🙂

  2. Rotary Performance says:

    Oj…Skrev Dremmel portarn för han satt tidigare och fila med endast en Dremmel 🙂
    ”Arvika”
    Vill man andvända en nagel fil så är det ok bara man får ett bra resultat 😆
    Har inte sett någon av dina motorer bekänna färg så jag kan inte kommentera.

    ”Micke”
    Att säga att portningarna har olika nivåer blir lite fel…
    När man filar en wankel så skall man hålla isär portning av kanaler och porttider liksom på en ottomotor.
    En portning är i grunden en flödesoptimering och den vill man givetvis få så bra som möjligt. Har man olika nivåer på sin flödesoptimering så är man antingen lat och inte orkar fila eller så gör man ett bra jobb och får ett bra resultat alternativt så vet man inte vad man gör och misslyckas så blir de skit :).
    När man ändrar porttiderna på en wankel så gör man det genom att fila men att kalla det en portning är igentligen fel. Det är ungefär som att man skulle kalla det portning av ventiler och kammar på en ottomotor 😯
    Kort sagt så är porttiderna på en wankel detsamma som storleken på ventiler samt kamaxelns profil.
    Jag kör en del olika portar och har valt att kalla dessa för liten mellan stor samt race för att underlätta för kunden. Skillnaden mellan dessa är stor på porttiderna medans själva portningen oftast är den samma dvs så bra som möjligt.

    • Micke_J says:

      Tack Jörgen! Ett utmärkt tekniskt inlägg som jag verkligen uppskattar här i bloggen, mer sånt! 🙂

      Jag tror jag som lekman syftade på porttiderna, att man inte går in och tar för mycket på en ”street” motor. Däremot har du full rätt att ifrågasätta endast själva ”portningarna” som du vill kalla det, där är det givetvis en fråga om kvalitet och resultat. Jag har sett dina portningar också (Rotaryperformance är också en leverantör av av våra leverantörer, framförallt på racemotorer) och vet att de håller högsta klass när efterfrågan är av den naturen. Men ska man jämföra rättvist borde ju du och Arvika ha en ”face-off” för hur bra portningar man kan få gjorda på en viss mängd timmar och förutsättningar… 😀

      Slutsatsen är: Svårt att jämföra, men det blir skoj att se vad vi får ut i bromsbänken som en liten hint om Arvikas portningar inverkan. Jag vet iaf att jag gillar vad jag sett hittills. 😎

  3. Lars "Arvika" Bodin says:

    Bra förklaring Jörgen! Inte alltid så lätt för utomstående att förstå skillnaden… Uppskattar att du är saklig. Face-off, hmmmm…. Räcker det inte att vi gör bra jobb? 🙂 Är det någon jag litar på och frågar om råd när jag sitter fast så är det herr Blennow. Med det lilla antalet motorer jag plockar ihop per år så är vi ju inte bittra konkurrenter. Faktiskt skönt att ha någon att ”spåna” med ibland.
    Vad mina motorer levererar maximalt ska jag bevisa då jag blir klar med mitt eget projekt om sisådär 100 år.
    Tittar man på denna motor som det bloggas om så är insugskanalerna bara gradade. Gjutningen var inte den bästa så jag tog lite mer än vid en normal putsning. Att jag sedan inte kunde låta bli att öka porttiderna lite, det är ju bara en bonus för bilägaren.
    Är övertygad om att alla blir nöjda i slutänden… 😛

Lämna ett svar

Hittar du inte vad du söker? Hittar du inte vad du söker?