SUPERIOR SELECTED: JDM Face-Off @ Mantorp Park ”Track / Bana”

Idag ska vi ägna oss åt en j*vla massa fart, som i objekt som rör sig snabbt och ser bra ut medan dom gör det…

 

Galleri nummer ett för dagen är alla de JDM-bilar som deltog på JDM FACE-OFF 2011 (LÄS MER!) med lite extra fokus på Time Attack.

 

Martin Persson var väldigt flitig denna träff, och trots att vi oroade oss för att knappt hinna med något alls från banan mellan alla ”feature-shoots” han gjorde- så fick vi ändå till detta galleri.

 

Ni som undrade hur Time Attack gick kan läsa mer HÄR, inte lika fartfyllt som förra året; men ändock läsvärt. Här kommer bilderna:

 

 

(Någon som inte kom till start i Time Attack var Martin ”Gzon” Gustavsson med Superior Skylinen. Efter att ha bättrat på bromsar, chassie och med helt nya däck så var det stor förväntan inför körningen. De första varven var enligt Martin ”bästa bilen någonsin känts in/ut i kurvorna”, men ett +-0 experiment med methanol-insprutning och sämre och sämre ös i maskin… visade sig tillslut vara kolvringarnas allra grövsta varning för att de inte orkar mycket mer. Inte illa att kunna köra en racemaskin i flera säsonger fullt ös, och som det ser ut nu bara byta kolvringar och lite packningar = raceready tidigt nästa säsong…!)

 

 

(Gunmetal har aldrig sett läckrare ut enligt mig, måste varit den dagen då gud bestämde sig för att visa att denna underskattade färg hör till de absolut främsta på inte bara en Skyline- utan alles som kan anses sportigt. Vi ställde en liknande fråga om nya Nissan GT-R och gör det här också: vilken kulör är bäst på en Nissan Skyline R32?)

 

 

(Denna kille med sin Mitsubishi Evo X gjorde inget större väsen av sig denna träff med 1.36 tider, men hans namn/alias brukar annars inge mycket respekt inom ”Evo-träsket”. ”Wembo” har lagt ner kopiöst mycket resurser på olika generationer av Mitsubishis rally-åk genom åren, och detta är väl som jag förstått det hans ”daily driver”. Istället för att mobba honom för att ha lämnat ”värstingen” hemma så är ett prompt löfte om att den ska vara med nästa år helt OK för oss…)

 

 

(Perra @ 23GT-R har verkligen tagit steget till att bli en av de största profilerna i den förhållandevis lilla Time Attack-scenen som finns i Sverige. Hans P800-kit Nissan GT-R har sopat mattan med många bilar i rakt-fram körning, men även på bana är den riktigt vass. Med ett nytt chassie från Öhlins som inte ens fått en hjulinställning var det lite kämpigt för honom och tiderna kom inte riktigt till sin rätt- men trots det en av de mest ”snackade om” bilarna på plats och en viktig pusselbit i att engagera fler i att köra Time Attack i Sverige. We respect that…)

 

 

(Dagens kung på banan och undrar om inte den titeln sitter som gjuten överhuvudtaget när det gäller snabba svenska gatbilar. ”Puppan” har jobbat sig uppåt den hårda vägen, och med en lika ödmjuk attityd som när projektet påbörjades så har han blivit ett föredömme när det gäller Time Attack på den här gräsrots-nivån. Bilen är kapabel till så mycket mer än de 1.24.x tider den körde under dagen, men trots det så lekte han hem titeln för dagen; och förmodligen 2011 års utgåva av ”snabbast” också!)

 

 

(En bil som ofta hängt med på träffarna och förtjänar beröm över det är denna Acura (?) RSX. Insåg nyss att jag kanske är helt ute och cyklar, men hursomhelst så diggar vi på Superior-bloggen det tydliga ”Top Secret-stuket” och att bilen används som faktiskt är ruta ett på check-listan över en JDM-sportbil enligt oss!)

 

 

(Kommer det förvåna er om jag säger att en av de mest underskattade och bortglömda modellerna på svenska trackdays är Mazda RX-7? Vet att ni nu säger ”men asså, alla veeet ju att FD3S är en sjuuukt snabb bil- vad gaggar du om brorsan?”… Mitt svar på det är: Varför ser man dom inte oftare på banan då?! Lite beklämande faktiskt, för i Japan är det vanligare än en Volvo på Vallåkra just för att de med sin 50/50 viktfördelning, fina chassie från fabrik och med rätt tuning underbara motor (Wankel) åker riktigt snabbt. Kom igen nu RX-7 nördar och visa er oftare på banträffarna!)

 

 

(Ingen sådan post utan en liten omnämnan av Phantom Supra powered by MAJOR! Visst klarade den av att försvara sin titel som Sveriges snabbaste JDM-bil. Men den klarade inte alls att motsvara våra egna förväntningar, och kombinationen av lite körtid för ägaren och helt ny ”corner weight” = helt annan känsla i bilen, gav inte bättre resultat än 1.25,4 denna tröga dag.)

 

[nggallery id=347]

 

Vi har minst ett till galleri från JDM FACE-OFF 2011 på väg under kommande vecka i bloggen, så vi känner oss inte helt färdiga med denna träff ännu- men nu har ni lite mer att tugga på. Fanns flera bilder och bilar jag ville skriva en rad om, men vill ju inte tråka sönder er heller. Njut av bilderna ovan bara och kommentera nedan om det är något ni undrar. 🙂

 

Senare ikväll runt 18.00 kommer bilderna från Knutstorp när Italienska skönheter som Ferrari & Maserati röjer loss. Inte för att dissa dessa bilder, men dom är snäppet vassare ändå…

 

Häng därför med oss, och glöm inte spana på VÅR FACEBOOK samt fotograf MARTINS FACEBOOK!

15 tankar om “SUPERIOR SELECTED: JDM Face-Off @ Mantorp Park ”Track / Bana”

    • Micke_J says:

      Wembo: 1.35 låter långsamt för vilken forum-Svensson med bil som mest använts i ”projekt-tråden”, men det är inte så långsamt som man kan tro. Vad är det för setup på din Evo X? Ruskigt snygg är den iaf…

  1. Ricky says:

    En fråga Micke ?.. Varför envisas du med att skriva upp gzon vikt när alla andra alltid anger tom vikt kör du ful vikt för att få den att låta extra tung? Tyngre är den typ 100 kg än en gt2 eller liknade men hey bättre jämföra äpplen och äpplen än föra folk bakom ryggen

  2. Sir_Pierre says:

    Det roliga är att den nu väger mer än dom 1700 micke säger =) Och dom nya tuuunga kilona är dessutom ofjädrade. Men hey. En vardagsbil med full inredning vs en slöare helrensad banbil är ju verkligen att jämföra äpplen med äpplen 😉

  3. Rickard says:

    Sankt frukt…:) nu missa du poängen, min bil har inget med saken att göra…ja frågade bara micke om varför gå ut med fel vikt hela tiden den väger ju 1550 tom inte 1700kg…Har gzons bil kört snabbare av han själv än 1,22,9 det visste jag inte och om det är fallet så hatten av det är sjukt snabbt..Alx har ju kört min ex bil till 1,21,7 och det är galet fort..när man kommer ner i dessa tider redan under 1,30 går det ruggit fort exakt som micke skrev..Sankt frukt..:) hur går det själv på banan eller du verkar mest va av banan på dom bilder jag sett herr grönsakshandlare.. kanske hålla dig till utställningen istället..:)

  4. Rickard says:

    http://main.superiorimports.se/blogg/skylinens-vikt-bekraftad-1700kg-med-forare-och-full-tank/

    Här står det 1578 med halv tank utan förare i detta inlägg säger gzon själv 1540kg tom http://www.zatzy.com/banracing/346039-soekes-sveriges-snabbaste-banbilar-29.html?langid=1

    Fick just SMS av Robin Phantom om hans vikt, 1540kg tom, så då väger ju hans supr aoch gzon skyline identiskt samma inte som micke skrev innan 1700kg vs 1550kg…

    strike..:)

  5. Sir_Pierre says:

    Hahhaha, Säger forumtrollet som kör bana en gång vart 10e år, Jaså du har sett mej ändå? men kan inte ge en blick tillbaka eller ett hej.

    Jag är med i alla hörn jag, drifting, Bana, Utställning, Mediabevakning. Och när jag väl kör så kör jag VILT. Om det var det du menade.. Ska man köra bana så ska man inte cruisa som du gjorde senast.

  6. Jörgen says:

    Nu skippar vi sandlådan pojkar. Att säga att Gzons sky är en ”tjockis” är fel då den inte väger mer än tex Phantoms med förare och halvtank, då ligger båda bilarna på cirkus 1700kg om inte mer. Man anger alltid en bils vikt TOM. Det har nog bara missats lite här. Nu återgår vi till det väsentliga pojkar!

  7. Rickard says:

    Underbart grönsakshandlaren svarar..:)… du verkar inte hänga med du alls…förra året körde jag 9 träffar, året innan det 15 träffar och så har det vart varje år… så du kanske skulle gå med i den nya klubben som finns, nollkollmotorsport…:)Sen är vi ju tbx med det där med heja, varför ska man heja på nån man inte har nått övers till..?.. ja vilt verkar du köra mer utanför banan och inte snabbt verkar det går heller, men det ska ju finnas folk till allt..och Cuisar gjorde jag nog inte, du kan inte så mycket om bilar har vi ju alla förståt helt ny byggd bil och bara för det inte sladdar och far som när du kör behöver det inte gå långsamt har ju kört snabbare än alla japs killar här inne med min ex bil och även med min nya som inte är klar..så trolla på du…och du behöver nog trolla med knäna om du ska få nått rätt

Lämna ett svar

Hittar du inte vad du söker? Hittar du inte vad du söker?