Det är bråda dagar nu när Superior Syd Davids fräscha Subaru Impreza STi GC8 Type-R ska levereras; byte av hjullager och kamrem ligger ”prio idag” och när det gäller service av Subaru har vi Dennis som extraresurs här i Södertälje och den ”lilla” Superior-verkstaden.
Då det varit mycket otur i farten med leveranser av delar vart vi dessutom tvungna att be en klippa i Superior-familjen om hjälp, nämligen Cimmy från Södertälje. Han tog fart på oerhört kort notis och det möjliggör att David kan få sin bil som planerat till helgen. Är riktigt tråkigt att på modeller som t.ex. Mazda RX-7 så krävs lite extra kompetens; och där är vi sjukt fullbokade för tillfället…
Men som sagt, på de andra modellerna såsom Subaru, Toyota och dylikt så har vi alltid möjligheter att trolla med resurserna. Därför alltid värt att skicka oss ett mail eller slå en signal om ni t.ex. behöver en service eller något monterat på eran Japanska sportbil. 🙂
Davids Impreza är lika rolig att köra som den ser ut, galet hur snabbt hornen växer ut i pannan bakom ratten på den- en klockren modell att importera DIREKT FRÅN JAPAN för dig som älskar buuus! 😀
wohoo..nu är det nära…
Påställd, försäkrad. skyltar och skylthållare framplockat, även regbeviset ligger framme. Kl 12.06 går tåget imorn :)…..
Snart ska det brännas järnet i Växjö vid Atracco rondellen speciellt 🙂
Hoppas David lär sig bilen första veckorna i ägo, för den verkligen bjuder in till djävulsk körning om man inte sansar sig lite… 😉
ja ska försöka ta det lugnt i början iaf =). Får ju några varv på mantorp den 29e å lära mig lite var gränsen är.
Glömde föresten tacka Cimmy och Dennis som ska fixa det sista med bilen. STORT TACK!!! Micke gör som vanligt ett kanon jobb med allt…..
Är den original i motorn och chassit eller är det lite mods på den?
den är orginal i motor och chassit har fått coilovers. Annars är det orginal va ja vet.
nu är jag hemma..bilen är hel och resan gick kanon. Lite långt att köra i en type r med coilovers dock =). Svanken å ryggen är lite öm nu. Men rackars va fint han går =).
Det var en intensiv vecka som vi målinriktat klarade av galant tillsammans. Bra gjort av alla inblandade som verkligen körde på respektives toppförmåga! Ska bli riktigt roligt att se hur den går efter boost-up trimmet, GC8 Type-R ligger top 3 i roligast bil att köra från Japan lätt…
Hur är den i jämförelse med de lite nyare Sti 265 hk?
Ferox: Det kan jag svara på som ägt en Forester STi! Denna motor har mindre vrid, men trots det mycket roligare register! Dessutom bottnar den inte ut efter 6500 varv utan uppmuntrar till att dra ut växlarna mer. Upplever den som en otroligt mycket mer körglad setup ihop med utväxlingen medan 2.5an går mer på ”low end grunt” utan att direkt ge utrymme för att man ska justera med gaspedalen i en kurva t.ex. Sen kan jag även tillägga att jag HATAR det ”drive by wire” aktiga insugsspjället på EJ25an. Förstör totalt…
Ja har inte kört den nyare sti’n så ja vet faktiskt inte. Men de ja vet är att denna modell är sjukt kul att köra. Inbjuder till inspirad körning direkt när du kör iväg. Ångrar verkligen inte att ja valde att köpa denna modellen….
Tackar för svaren Micke och David. Hoppas kunna komma till Mantorp och ta en titt på bilen. Ser väldigt fin ut på bilderna.
Bilen kommer nog inte till mantorp. Kopplingen har börjat slira nu när vi fått dit nya stift och FMIC. Men den ska bytas i slutet på veckan eller början av nästa. Sen ska de mappas så fort de går efter det. Så på söndag kommer imprezan stå hemma. Det får bli bruksbilen upp. Blir mkt billigare så.
Det låter som FMIC ger bra resultat. Lite tråkigt att kopplingen inte klarar en liten effektökning utan att slira. Men huvudsak pulver finns 🙂 Kommer det att effektmätas i samband med mappningen?
japp..den kommer köras i rotortest i samband med mappnigen…..
glada nyheter. Kopplingen är nu bytt även downpipen byttes i samma veva. Så nu är det bara bränslepumpen kvar sen så kan det mappas. Så ska se om tiden på fredag(som ja avbokade i måndags pga kopplingen) finns kvar. Får hoppas det.
Snart dags för en projekttråd hehe, skönt att alla småsaker benas ut i ett raskt tempo. Bilen kommer vara ett litet as när den är klar. 🙂