Köpa vinge?

Jag har alltid varit lite anti vingar, Det också pga det blivit så hypat.

 

Folk tror att ju större vinge destu mer hästar har bilen.. Även om det sitter en 2meters vinge på en framhjulsdriven Clio…

 

Det var därför jag beställde min bagagelucka med en klassisk ”Ducktail”.

Och visst.. Den gör nytta.. Men långt ifrån tillräckligt.. I need more downforce!

Så vissa bilar behöver faktistkt en vinge helt enkelt 😉

Framtill också för den delen.

 

Så, Under åren så har jag tänkt fram och tillbaka på att skaffa mej en vinge..

Först gällde det att hitta en ”riktig” vinge som är testad i vindtunnel och som gör nytta.. Inte bara ser snygg ut.

Sen var det att hitta en som är snygg.. Men funktionellt är snyggt. Det vet vi ju.

 

Så när jag hittade en vinge hos Esprit som uppfyllde båda kraven.. Ja då passade ju den givetvis inte på min custom made bagagelucka med Ducktail…

Sen så var den lite väl mycket wannabe Porsche GT3… Även om min Ducktail är väldigt mycket wannabe 2.7 RS…

Så då la jag ner det för den gången.. Satsade på Bredare däck och justerbara krägningshämmare istället..

 

Men inte räckte det för att hålla röven stilla..

Ja.. så säsongen där efter så hittade jag en annan vinge som också var testad i vindtunnel.. Men snygg kan jag väl inte kalla den..

Visst. Jag hade fortfarande problemet med att fötterna/benen inte skulle passa på min bagagelucka. Men det kunde man ju fixa nya eller modda dom som man fick till.

Ja då var det problem nr2.. Min extremt lätta bagagelucka skulle orka hålla en vinge… Och skulle den vara ostabil stillastående så hur skulle vingen/bilen/luckan må när det är några 100 kilos tryck i fart?

Så i två säsongen sen dess så har jag klurat o funderat på nått som förstärker.. Rör som går rakt ner till karossen.. Ben som sticker ut till bakre kofångarn? osv osv osv..

Men inte kommit nån vart..

 

Så…. Nu i vintras så förstörde Nissan min bagagelucka…..

 

Så då måste jag köpa en ny.. Den jag har finns ju inte längre att köpa.. Och allt annat är mycket tyngre..och billigare..

 

Så som tröst för den nya tyngre luckan så tänkte jag sätta på en vinge.. kolfiber luckan får ändå förstärkas… Plus då en tung vinge… Men jag får väl inse att jag får ge upp det där med att jaga dyyyra kilon..

 

Så då gör det ju inget om jag tar den där extremt stora vingen.. Som gör nytta..

 

Och.. då kanske jag inte behöver köpa dry-carbon varianten som kostar 30.000kr+++ moms+ frakt från Japan….

 

Men.. Nu till saken.. Denna vingen är så extremt populär.. Eftersom den faktiskt gör nytta…

 

Så ALLA har kopierat denna vingen…

 

Nu vet jag inte om Ings+1 var först.. Men eftersom dom är dyrast och har bilder på sina vindtunneltester så bara tar jag det för givet.

APR har en som kostar mindre än hälften…

Sunline Racing har en som är något dyrare.. Men dom är också seriösa som fan och testar sina grejer..

Sen har Wings West den med…

Och Varis..

Voltex (uttalas våldtäckt?).

Och HKS…

Som också är dyra..

 

.Do Luck likaså…

Jag gillar verkligen denna looken utan ben.

 

Och sen har DriftWorks en som kostar mindre än en 1/10!!

Ok. Visst att jag inte jagar kilon.. Men det känns väldigt fel att köra en vinge som garanterat bara har det yttersta lagret i kolfiber.. dvs för syns skull..

 

Så hela detta här känns väldigt ”Rota VS Volk” aktigt tycker jag..

 

Vi har en svindyr vinge.. Som är dyr för att det har kostat att ta fram den.. Och sen är där MASSOR av andra firmor.. utav olika grader av seriösistet (yeah jag hittade nyss på ett nytt ord. deal with it)

 

Om jag ser Ings+1 i toppen.. Så är Sunline Racing och APR steget efter.. Och i botten så har vi driftworks…

 

Så.. Med en plånbok endast fylld med kvitton.. Vad ska man gå efter.. Funktion? Som förmodligen är densamma.. Och sen om vingen väger 2 eller 10 kilo har ju ingen betydelse när den i hög fart trycker ner ca 200 kilo!

 

Ska man gå efter vad som är prisvärt? Säg att Sunline Racing kostar max 18 tusen… Vilket e hälften av Ings+1..

 

Eller ska jag vara vettig och köpa den från Driftworks som kostar typ 3000kr?

 

Hur mycket ska det få kosta för att jag ska känna mej ”äkta”?

 

Eftersom jag inte kan Photoshop så använde jag mej utav Forza 3 för att se hur det kunde se ut med en vinge på min bil.

Sen är frågan.. Ska man ha den lågt monterat.. mer eller mindre utan fötter?

Eller riktigt högt? strax under eller över taklinjen?

Bilen är 186cm bred.. Jag vill gärna ha en ännu bredare än bilen.. Men dom flesta är mellan 140 och 170cm..

Poängen med inlägget var ju att ni skulle vara smakråd..

 

Och som vanligt så går alla bilder i hela inlägget att klicka upp för att se i mycket större format.

 Dubbeldäckare kanske?

 APR vingen såg skitful ut här.

21 tankar om “Köpa vinge?

  1. Steffen says:

    Vingar och aerodynamik är en jäkla djungel kan man lugnt påstå. http://rejsa.nu/info/aerodynamik.pdf är lite matnyttig info för de som orkar sätta sig in i det hela med aerodynamikens alla konstigheter 😉 Menmen, min röst ligger iaf på en högt placerad bred vinge som går i linje med taket. http://2.bp.blogspot.com/_Rj5WR2t_eD4/TTd6eheddVI/AAAAAAAAQqc/sbtUpubZZUo/s1600/omg2366copylighd5.jpg med andra ord. Vulgärt enligt en hel del säkerligen men tja, bara och titta på en hel del timeattack-bilar, där är det vardagsmat med sånt 🙂

  2. Stoffe says:

    Ja, du måste nog få lite höjd på den iaf så du får ner luft under den. Som 7:e bilden nedifrån så tror jag inte vinge har sinna fulla funktion. Sen kommer jag inte ihåg om du hade luftstyrning på taket men det skulle jag rekomendera annars på en så slank bil.

  3. Erik B says:

    Håller med föregående talare, i höjd med taket gillas mest om man ändå ska smacka på med en fet kolfibervinge.
    Sen om vilken prisklass du ska välja, de billigare får väga vad de vill typ alltså.
    Men för att ta de tillbaka till rota vs volk, Är man säker på att driftworks håller för 200 kg tryck när du öser ur den på motorväg och bana?

    För om du vet att de håller oavsett och de får väga vad de vill, så skit i priset och köp det som ser bäst ut i dina ögon!
    / Erik

  4. SIR_Pierre says:

    Ja en vinge gör ju absolut bäst nytta om den får fånga luften direkt efter taket.

    Så det var lite nytta vs utseende med att ha den lågt monterad,, som en föstorning av min ducktail typ.

    Alltså.. Grejen e med driftworks att det är ju säkert glasfiber eller plast och bara yttre lagret i kolfiber.. vilket säkert håller lika bra om inte bättre.. Men det känns fel ändå..

    Dom ser ju likadana ut alla hehehe.. det som e grejen… vad säger ni om bredd? en bra bit bredare än bilen, eller snäppet mindre?

  5. David.J GC8 Type R - Superior Syd says:

    Jag tycker också det ska vara en hög stor vinge á la time attack isf. Och gärna att du sätter dit typ canards osv för att få det att passa bättre ihop och även få lite mer downforce. Typ som dilles förra sjua.

  6. Erik B says:

    haha näädu, själva vingen är lika dan, men dess ben är inte alls lika dant på alla, och det spelar rätt stor roll imao. Och ja den ska vara bredare än bilen lägger jag min röst på iallafall!

  7. Sir_Pierre says:

    Ja den vingen e nice.. men det känns lite väl Porsche-wannabe..

    Många av företagen erbjuder olika breddar.. Ja förutom just driftworks då kanske..

    Vingen som rekomenderas till min är 1600mm.. Men bilen är 186cm bred.. SÅ jag vill ju ha en 190cm vinge.. en som är till NSX:

  8. MA says:

    Ojoj… Rolig läsning 🙂 Men visst ser GT3 vingen häftigt ut men en GT2 CUP vinge rak gör sig nog mer och är lättare att ställa. Vad jag ser kan man inte ställa vinge alls på den du länkat. Sen är det lite smaken oxå för GT2 CUP vinge finns även som banan. Sen är det sidorna och fästet som gör att det är Porsche vinge. Men en custom vinge rakt igenom hade jag nog satsat på 😉

  9. MA says:

    Glömde men säga att byt ut bakrutan i den nya bakluckan till plastruta så kompenserar du för både förstärkningarna och för den nya vingen… Skulle tippa på att en 3-4mm plastruta inte väger mer än 0.5-1kg …

  10. MA says:

    Läste igenom det igen. Där är en stark poäng med att om vingen väger 2kg eller 10kg när den ändå trycker runt 200kg i fart (om de ens räcker). En vinge i dom mindre dragrace klasserna genererar uppåt 2000kg marktryck i slutet av rakan. Skulle hittat en spec som skriver ut ca downforce/marktryck.
    Dubbeldäckare går bort helt enligt mitt tycke och smak. Hela detta med vinge/vikt/effekt är en svår balans. Man måste ha en rejält förstärkt lucka. Rätt vinkel/höjd, vingtyp och look följer tyvärr oftast ej hand i hand. Fronten är lättare att få ner med lite canards…
    Micke_J: Ser framemot de o sluta sitt och tänka på mig nu… haha 😉

  11. Peter says:

    Ings+1 är ju ruggigt snygg. o den gör ju säkert nytta. men gör den mer nytta än tex sunline racings eller HKS osv, för dom tusenlapparna.
    Det är bra kvalite, men det är nog en del av namnet du betalar för.

Lämna ett svar

Hittar du inte vad du söker? Hittar du inte vad du söker?