Hella Flush…..?

Ni ser ofta i min blogg där jag har inlägg som jag kallar ”Dagens Hella Flush”.

 

Där visar jag er alla slags bilar med två saker gemensamt.

Feta eller iallafall uppmärksammande fälgar och en reeejäl sänkning.

 

Så vad är Hella Flush? Vad är skillnaden mellan Hella Flush och Tyskstuk?
osv osv osv osv..

 

Så eftersom jag själv fallit hårt för stuket, Och ska försöka få det större i Sverige (Även om jag inte har en stukad bil själv), Och eftersom jag försöker lyfta fram det i min blogg med bilder osv, så får jag ju iallafall förklara hur det ligger till.

 

Så jag börjar med det ”enkla”, Det som folk känner till till en viss mån här i Sverige.

 

Tyskstuk..

Steg 1 för tyskstuk är givetvis att ha en tysk bil.

Helst en gammal tysk bil (Nu skriver jag helt och hållet efter min egen smak och tänkande, Inget av detta är nån officiell Wiki-info)

Sen det stora hela med tyskstuk är att ha breda fälgar med snååålt med däck, Som knappt går att kränga på fälgen.

Ringsidorna på fälgen ska alltså sticka ut riktigt mycket. 

 

Sen finns det lite udda metoder att få på dessa däck ibland som egentligen inte passar 😉

Så oftast är det gamla Tyska bilar, Små fälgar, Sänkta och gärna en skärmbreddning.

 

Men huvudpunkten är det åtstramade däcket, Du ska alltså kunna stå rakt ovanför däcket monterat på fälg och kunna läsa texten.

Sen finns det lite extra bonusgrejer där. Rat-stuket, Dvs det här rostiga med takräcke osv är ganska vanligt inom tyskstuk, Samt en ”BH” på huven.

Bösseblick/Ögonlock är också en ganska vanlig detalj.
helst med hjälp av huven, Men det går också med lösa ögonlock på lamporna.

Så det är väl Tyskstuk i det stora hela.

 

Sen har vi då Hella Flush (Går också att stava som ett ord, Hellaflush), Som även kallas stanced osv osv. jag av nån anledning brukar kalla det stukat.. För att inte säga tyskstuk. Och för att säga att bilen har Hella Flush stuk.. But thats me..

 

Eller egentligen så har vi en Japans motsvarighet till Tyskstuk.. Men det kommer jag inte på namnet på.
Och innebär typ samma saker, Fast mer race.

 

Där gäller det att också ha en låg bil med skärmbreddare, En bananpassad camber på hjulen, Bur osv, En mer race look alltså.

Men eftersom Hella Flush täcker både tyskstuk och den Japanska varianten så går jag vidare med det direkt.

 

När det kommer till Hella Flush så kan du alltså ha en bil från vilket land du vill.

 

Sen är huvudsaken med Hella Flush (hell of a flush)/Stance/Fatlace att ditt hjulhus och din fälgkant ska gå i linje, och helst så nara varandra som möjligt.

 

Så du sänker bilen allt vad det går, har åtstramade däck så att inte gummit syns eller tar emot i hjulhuset.
Och har du då ”fel” offsett eller breda fälgar så får du alltså justera in cambern så att fälgen och hjulhuset/karossen möts.

 

Vissa nöjer sej med nån cm imellan, Bara dom går i linje. Och vissa anser att du inte ska kunna få in ett finger i mellan fälg och kaross.

 

Jag börjar om från början och visar med bilder istället.

Här ser du då däck och hjulhus/kaross.

 

Vi börjar med en OEM bil, ca 10-15cm mellanrum mellan däck och skärm.

 

Sen kan man byta fjädrarna och nästa steg är coilovers. (Fördelen med coilovers är att du lätt kan höja och sänka bilen med hjälp av dom)

 

Och på den nedre raden så ser vi varianter fast med feta däck.
Det är den looken jag gillar, Breda däck och valsade skärmar som går över däcket.

 

Hatar den snåla looken med för små däck.

 

Så here we go again.

 

OEM.

Ser ut att vara redo för Off-Road.

 

Sen har vi en vanligt sänkt bil.

Vilket vissa människor är lågt..
Men inte jag.. Kan du se andra sidan av bilen underifrån så är det inte lågt..

 

Men en sådan bil är fortfarande funktionell, Här går väl gränsen med vägbulor och att kunna få upp den på en lift eller inte.

 

Och så har vi en rejält sänkt bil.

Såhär ser en bil ut som menar allvar, Detta är den looken som jag alltid har gillat, Ser ut att vara redo för bana typ.

 

Sen har vi steg 1 i denna nya livsstil.

 

Flush.

Där ser ni att fälg och kaross går i perfekt linje, Men där är fortfarande vanlig, körvänlig camber och lite mellanrum mellan hjul och kaross.

 

Och nu äntligen Hella Flush.

Hell of a Flush!

 

Där är det så lite mellanrum mellan fälg och kaross, breda däck och en vass camber som både ser race ut och som gör att fälgen kan möta karossen.

 

Sen ska ju Japsen gå till överdrift som med allt annat…

 

HellaFail!

Detta kallas Oni Camber.. Och går faktiskt att köra med…

Sen EGENTLIGEN, Så den looken som jag gillar och oftast visar i min blogg är det som kallas VIP Stuket.

 

I det stora hela.. utan att gå in på det för mycket så är VIP delen som Hella Flush fast på lyxbilar..

 

Så stora lyxbilar för V.I.P ( Very Important Person) såsom Lexus LS, Mercedes S-Klass osv som har FETA fälgar och är sänkta som fan, Gärna med Airjacks/Luftdämpare.

 

Dom kallas VIP Bilar..  Och är dom helt svarta (gärnamatt svarta)  med helt svarta tonade rutor så kallas dom ”Murder -Out”.

 

Detta är absolut inte komplett, Eller korrekt(?).

 

Men nu hoppas jag att ni har en bättre insikt i vad det är, vad som gäller och vad som komma skall.

Detta är dock Lowriders, En helt annan sak.

10 tankar om “Hella Flush…..?

  1. Per says:

    Pierre,du som verkar kunna allt om alla JDM bilar:) Tillverkas Subaru forester sti fortfarande? Har sökt och hittat 3 generationer av forester sti,den 3 gen som Dan T har kom väl runt 2005? Har det kommit någon efter den? 🙂

    • Micke_J says:

      Pierre är kung när det gäller JDM-trender!

      Det finns inte längre några paket eller rakt av STi modeller för nya generationens Forester. Den generationen Dan har var den sista. Ett företag i USA gjorde dock en replica på en nyare, finns klipp på Youtube. Annars är det bara Legacy S402 STi som är sista förutom Impreza från Subaru Tecnica…

  2. Per says:

    Synd det!!Är ju en så jävla grym bil,klippet med 5th gear är underbart där dom jämför den med en impreza..Hittade någon sida där dom skriver att det ryktats om en ny forester sti!?!?Något ni hört talas om?

  3. Markus says:

    Nog för att en toksänkt (slammed) SER race ut, men så är ju knappast optimalt för väghållning, då den är för sänkt med felaktiga hjulvinklar som följd (roll-center ligger helt åt h-vete) men den ser ju snabb ut runt korvkiosken. 370n såg enl min åsikt väldigt rätt, lite mer hjulvinklar för att slå loss den lättare vid drifting (som väl också är en orsak till att stuket utvecklats från början?) så är man hemma!

  4. Markus says:

    Att det är show vet jag, var mer frågan om hur mycket show det ska vara, om man skall gå så långt att det blir löjligt, då minskar ju användbarheten. Och en riktigt bil ska användas, eller hur var det?

    Men VIPstuket (som jag liksom Pierre) gillar allra mest så måste det ju sänkas ordentligt, är det en bruksis spelar ju kanske inte väghållningen på bana lika stor roll även om en hel del av komforten kastas på tippen 🙂 Som vanligt så minskar allroundanvändbarheten när man modifierar, en bil KAN inte vara bäst på allt även om man skulle vilja, det är alltid en fråga om prioriteringar.

    Hursomhelst, snyggt är det iallafall när det är lågt och stora hjul, ett klassiskt koncept som aldrig går ur tiden. 🙂

    Jag ser fram emot en LÅÅÅÅÅG Aristo 🙂

    • Micke_J says:

      Hehe, helt riktigt Marcus. Vi får se hur lågt man vågar gå, har du några knep till frontspoiler som kan käka fartgupp och stadga upp så inget pajar? Sen behöver jag hitta lite eftermarknads länkarmar och shite så man får rätt stance också…

      Blir din Soarer något mellanting mellan drift och hella?

Lämna ett svar

Hittar du inte vad du söker? Hittar du inte vad du söker?