Dagens Klassiker.

Är Nissan/Datsun Z31.

 

Ja den hette faktiskt både Nissan och Datsun sina första är.

 

Bilens fanns mellan 83(82?)-89, Efter 85 så blev den av med sin schizofreni och var bara prydd med Nissan märket.

Detta är ännu en bortglömd modell.. Lite mer om det senare.

 

Nissan´s tänkande bakom Z31 var att ta tillbaka den sportiga andan till Fairlady-Z.

 

Den hade bättre aerodynamik och mer hk än sin föregångare 280ZX.
Den hade Japans första masspruducerade V6a, Dom tidigare hade raka 6or.

 

Denna bortglömda bil har faktiskt vunnit pris som den mest tillförlitliga bil of all times.

 

 

Så nu til varför den blev bortglömd…

På sin tid var den säkert en hit, jag vet att det finns många utav dom i USA.

 

Men vi minns bara 300ZX… Som ser snarliknande ut, fast snyggare, Och överladdad.

Z31 hade också ett överladdat motoralternativ, men dom vanligaste var sugis.

 

165hk på sugmotorn och 205hk på den överladdade…Och jag tror inte det var mycket på den tiden i heller.

fast i Europa så var dom lite givmildare som vanligt 😉 230hk hade Euro-spec.
Detta med hjälp av vassare kammar.

 

Euro-Spec modellen kan man känna igen på en annan framläpp.

 

Visst, Den är inte så tung som den kanske ser ut eller som sin efterförljare, En matchvikt på ca 1350kg är inte mycket i dagens läge.

 

Den kom både med 5vxl manuell och 4vxl automatare.

 

En liten häftig grej med bilen, Lite Knight Rider känsla, Är att den hade 24 olika medelanden som den TALADE till dej.

Så om du hade t.e.x lite soppa i tanken så sänkte den automatiskt radion och sa det till dej att uppmärksamma bensinnivån.

 

Det var ännu en sak riktad till den amerikanska marknaden.
Nu vet jag inte hur många som kom till USA exakt, Men det exporterades 10 gånger fler Z31 än som stannade i Japan.

 

Vanligaste utförandet på Z31 TROR jag var 2+2 targan.

 

Ska man nu då köpa en Z31 för att på sikt ha den som en samlar bil som ökar i värde så tycker jag att där är 2 versioner man ska ha.

 

50th Anniversary Edition som kom 84 ,

Helst en från USA, För att samma modell i tex Australien var mycket snålare utrustad.

 

 

Sen har vi en väldigt speciell modell som man vill ha, Den mest sällsynta Z bil överhuvudtaget?

 

Shiro Special…

 

Alla Shiro Special var i vit pearl lack, Dom hade mycket stabilare chassi, recardo stolar osv osv, Ja det är den Z31 man helst vill ha.

Den var på sin tid Japans snabbaste bil med en toppfart på 246km/h.

 

Men en Shiro Special är nog väldigt dyr och svår att få tag på, Det byggdes bara 1002ex, Endast för USA och mellan Jan-mars 83.

Det var en hel del som skiljde 50th Anniversary Edition också från standardutbudet, Men efter faceliften 86 så hade alla bilar mer eller mindre samma utförande som 50th Anniversary Edition.

 

Det kom ytterligare en facelift 87, sen såg den ut så tills den upphörde 89.

 

Z-31 var den mest sålda Fairladyn på sin tid, Så den borde inte vara så svår att få tag på overseas.

 

Även om jag föredrar dom äldre och mjukare formerna på just Z bilarna så är det absolut ingen ful bil.

 

Lite Supra MKIII, Corvette C4 stuk över den..

5 tankar om “Dagens Klassiker.

  1. Micke_J says:

    Lovely, det var dock synd att dom inte verkade speciellt ovanliga. Verkar ligga riktigt lågt i Sverige med. Hur långt tillbaka i tiden måste man för att de ska börja bli värda lite pengar? Har en förfrågan på en 68-72 års Z, men såg en 83a på auktionen som såg riktigt fin ut med backspeglerna på ”rätt ställe” dvs huven. Pierre?

  2. SIR_Pierre says:

    Alltså överlag på alla bilar så är det 30års regeln som gäller, Så fort dom räknas som veteranare,även om det inte är så utanför sverige kanske? så går dom upp i pris.
    Det är därför 80-talarna BÖRJAR gå upp i pris nu.
    Varför detta fenomen är vet vi inte riktigt, Kanske att grabbarna med 30års kris vill nu köra den bil dom hade som drömbil när dom var barn?
    Det är min gissning..
    Jo den förfrågan du har fått på en tidig Z är vidarebefodrad från mej 😉 så jag vet precis vilken det är han vill ha.

    http://sirpierresgodispase.blogspot.com/2010/09/dagens-klassiker_20.html

    83an du såg på auktion med backspeglarna på ”rätt ställe” måste varit en 280ZX, Jag hade för mej att dom slutade med backspeglarna där framme 79, men det är ju lätt att fixa i efterhand.

  3. Dan T says:

    Fan måste jag få säga nu, jag gillar dina ingående blogg inlägg skarpt Pirre.
    ja det kan jag hålla med om denna 30 år:s regel, när det är ett bra skick på dessa gammla bilar så börjar de att bli dyra, hoppas att min gammle mazda rx7 års mod 1979 blir lite dyrare än jag köpte den för, alltid kul med gammla bilar kan jag säga i denna sitter det en 12a wankel sugis i med aut låda med sport läge 🙂 samt funkande ac och farthållare. Det man saknar är ju elhissar men vad skall man ha det till när man har ac ?

  4. Wolf says:

    Står en sådan turbomatad i stan här… körde 11,4 eller nått sånt för typ 6 år sen… sen dess stått stilla med massa problem o tidsbrist

    just nu masseras d ner en 350Z maskin som ska pumpas med 2st kkk27or
    se när han orkar mecka klart den bara… =)

Lämna ett svar

Hittar du inte vad du söker? Hittar du inte vad du söker?