And so it begins; Sveriges första Nissan 200SX med 1JZ-GTE motor?

Calle Linnarsson köpte för ett tag sedan en hel 1JZ-GTE motor av oss som han skulle ha till sin driftstukade Nissan 200SX. Motorn hade vi haft ståendes ett tag i verkstaden och ärligt talat ruvat lite väl mycket på, då 2500cc stor rak sexa från Toyota är väldigt fint att ha tillhands för ett litet busbygge t.ex…

 

Men nu blev det alltså så att Calle; som först spontant kontaktade oss för att fråga om någon kul motor till sitt projekt; tillslut blev ägaren av den. Ska man kalla denna bild det officiella startskottet för projektet som vi hoppas startas upp och bränner sin första uppsättning däck denna säsong…?

 

 

Har personligen stor respekt för någon som vågar trampa sig ut på riktigt djupt vatten och se utmaningen i att greja något som i detta avlånga land inte har gjorts ännu. I USA däremot där 1JZ-GTE är ett mycket mer prisvärt och busvänligare motoralternativ mot 3000cc ”storebror” 2JZ-GTE, så har man sett det mesta förses med en spis av detta slag.

 

No guts no glory, önskar Calle mer än lycka till- och hoppas på flera bilder under vintern som är roligare att titta på men med samma innebörd för projektet! 🙂

12 tankar om “And so it begins; Sveriges första Nissan 200SX med 1JZ-GTE motor?

    • Micke_J says:

      Där ser man Magnus, tack för infon och välkommen till bloggen! Anledningen till att man skippar SR20 är för att den har kass bottenregister och måste uppgraderas MASSOR för att kunna varva mer och därmed klara laggen. Vi har bra samarbete med Raidopower som byggt SR20 till sin, och det är varvstopp som gäller hela tiden för dom i drifting = hade blivit så mycket enklare med en I6a istället…

  1. Björling says:

    Jo vet problemet med SR20. Drömmer om motorbyten jag med, men som vanligt så är de pengarna som styr.
    Första inläget i bloggen men läst den sen den startade, Men du får uppdatera oftare.
    Eller läser jag den för ofta.

  2. Dan T says:

    fasen vilket kul bygge, ja SR spisen måste ju moddas till för att få en hyfsad botten i och den gammle 6an råder bot på den.
    till ett sådant här projekt så är nog en 2,5l ett bättre alternativ än 2:an.
    men varför inte en 20b wankel snurra? hade ju vart så grymt

    • Micke_J says:

      Nej herregud, perfekt att projektlänken kommer upp! Calle är en jäkla trevlig kille som vi hoppas få möjlighet att satsa mer på, riktiga entusiaster kan man inte få för många av i ”familjen”. 🙂

      Välkommen till bloggen förresten Jocke! Vad kör du? Känner igen ditt efternamn, kan det vara Honda?

  3. Calle says:

    Ja, sr20 motorn måste ju varvas ordentligt för att få någon effekt, Körde ju min gamla sr20 på cirka 550 och den var helt död innan 4500 varv, Detta vill jag komma ifrån lite.
    Effekt målet är ungefär den samma med 1jz, (mellan 500-600hk) Fast med ett bredare register och mer botten dra 🙂

    Följ gärna projekt tråden, den uppdateras nästan dagligen med allt som händer med bilen, delar som beställs, skruvande på bilen, tankar o planer mm. 🙂

    Peace out!

Lämna ett svar

Hittar du inte vad du söker? Hittar du inte vad du söker?