Yakuzas choice: Toyota Aristo vs Celsior, vilken har mest pondus?

Har det otvivelaktiga nöjet att nu leta efter en vardagsbil till nästa säsong då det lutar starkt åt att MAJOR SOARER blir mer ”street/drug” – valet står just nu på en Toyota Aristo eller Subaru Forester STi med en liten joker i Toyota Celsior.

 

Av de två lyxiga Toyotorna hade jag bud på två stycken nyligen som jag tänkte dela med mig av, båda överskred dock budgeten (har en strikt limit då det ska vara en brukis). Håller ni med om att valet är rätt tufft när man ser dessa normalt sett subtila Japanska lyxvagnar lite mer påkostade…?

 

 

Celsiorn ovan är av årsmodell 2002 och det är den samt den lätt faceliftade modellen 2003 som känns mest aktuell. Otroligt väldesignade bilar som ligger mellan att för den med lamt smaksinne misstar den för en större Camry, medan den verkligen tilltalar den mer stilrena och opretentiösa finsmakaren i mig. Vad tycker ni?

 

 

Ariston är enligt mig inte speciellt ”snygg” men talar desto mer med sina muskler under huven (2JZ-GTE med VVTi). Att det däremot finns ett T&E VERTEX bodykit som förvandlar den till en Lexus GS350 gör ju saken betydligt mer lockande, då skulle det bli en bil att behålla länge…

 

Vad säger ni, åka stort och flott med Japansk V8 eller en väldigt tung men lyxig avkomma från Toyota Supra?

 

Tänk så angelägna bekymmer man kan ha ibland… 😉

13 tankar om “Yakuzas choice: Toyota Aristo vs Celsior, vilken har mest pondus?

  1. SIR_Pierre says:

    Jag gillar ju tanken riktigt mycket med en GS Sleeper med en massa pulver…
    MEN.. du har redan en bil med en massa pulver, en brukis ska vara raka motsatsen, mjuk och harmonisk, Man ska inte bekymmra sej över mer än att tanka och serva den.

    Sen gillar jag ju LS 430 extremt mycket.
    Vad kostar en såndär 03-04 Celsiorn då?

    • Micke_J says:

      Dom är inte helt gratis, men kan man ha lite flyt och se fälgar som ett mervärde förutom bilen så hamnar man kanske på 150-180k för ett ex. som sticker ut? Svårt att få en Europeisk prisbild på dom, inte så vanliga kring som årsmodellerna…

      Grejen är att en Aristo har väldigt enkelt med reservdelar och lättare att felsöka. Så även om det är en Toyota man köper så bör man ha det i åtanke med? Är ju bara därför man börjar lockas till att tycka att det är det ”tråkigare” valet av dom två. 😉

  2. Dan T says:

    ARISTO:n lätt pga att om du tycker den är tråkig så har du ju din maskin som du har i soaren som är en fin swap motor:) mer bör att hinka ur en stor ve8a ju:) eller så fins det ju jänke prylar man kan kasta i den som en 727 eller liknande:)

  3. Sir_Pierre says:

    Det jag säger, du får en riktig LS 430 för samma pengar, Nu vet jag att det blir fel sida att sitta o köra på för dej men en LS 430 i USA är INTE dyr , Jag tycker vi borde kolla in fler marknader än Japan 😉
    Och……. HKS har turbo kitt till den V8an 😉

    • Micke_J says:

      Pierre: Kollade priserna lite snabbt på E-bay, den generationen ligger på ca 15k USD och uppåt. Det slutar väl på runt 200k minst hemma och klart. Då är det ex som är helt original också. Så visst, hittar man en färdig VIP stukad i Japan kanske det är värt det ändå…?

  4. Peter says:

    Celsiorn är mer en ”lyx”bil o Aristo ser lite mer sportig ut, om man jämför de två. celsiorn är ju ganska ovanlig eftersom den inte finns i sverige. medan ariston finns, fasst under annat namn. Ariston med en liten sjyst sänkning o sjysta fölgar är den komplett. Bara att kolla kontot o sen sslå till. eller köpa en Honda 😀

    • Micke_J says:

      Pierre: Är rätt säker på att det finns minst en JZS161 som vi sålt (vit, finns på Blocket) samt en av äldre generation som J-spec tidigt tog in (tyvärr rätt risig). Har nog privatimporterats en del man inte har koll på från UK?

      Vad handlar det om för pengar för LS’en? Sugen! 😀

Lämna ett svar

Hittar du inte vad du söker? Hittar du inte vad du söker?