Tankar inför Mantorp Park 402m körningen på torsdag:

Nu har saker och ting börjat materialisera sig inför STRIPPKÖRNINGEN PÅ MANTORP. Har haft lite sviktande tankar inför upplägget på den, ett tag tänkte jag nästan åka ner på gatdäck och prova men fick stränga order från Gzon att skippa det om jag vill ha bakaxel intakt.

 

Styrde därefter upp med en stallchef i Daniel Troberg som alltid är en värdefull stöttepelare i dessa sammanhang samt Dennis aka Legenden som ställer upp med dragbil och sitt kunnande på plats. Ska bli förbannat kul faktiskt, får se om man kommer längre än man gjorde sist: 😀

 

 

Vi har diskuterat min bil närmare på högsta nivå för att hitta en rimligare förklaring än att PBZ’s dyno inte visar rätt. Oavsett vad så kör vi på denna setup rakt av nu och ser vad slutfarten blir. Får vi mer än 200km/h var det bevisligen knas bakom spakarna när vi bromsade den, men man kan inte klandra Arash för detta utan min väldigt nybyggda bil hade en hel del osäkra faktorer som varvtalssignalen samt utväxlings-faktorn som var okänd.

 

Ernie trodde också det lutade mot alla frågetecken i dynon än något fel i mapp. Oavsett vad ska vi nästa vecka köra bilen på gatan för att uppgradera programmvara i Autronic SM4 styrsystemet (superservice av svenska generalagenten BTW) och fixa en launchcontroll- allt lagom tills stora attacken av Kjula flygfält och 402m körning nästa lördag.

 

Däremot har Gzon en teori om att våran avancerad lösning med att dra in wastegateröret in i downpipe kan ge väldigt mycket motttryck. I övrigt känns det konstigt att man kan tappa så mycket effekt, så vi ska mäta detta efter strippkörningen och se om vi blir klokare. Kan vara en väldigt rimlig förklaring isf, och då blir det att leda ut WG-röret i naturen på bekostnad av miljö och ljudnivå. 🙁

 

Håll tummarna för oss på torsdag för att bilen iaf kommer i mål, vi ska försöka hålla igång bloggen på plats bättre än sist… 🙂

2 tankar om “Tankar inför Mantorp Park 402m körningen på torsdag:

  1. Niklas says:

    Önskar dig ett stort lycka till på Lördag och hoppas att du får till en riktigt bra tid! Får tacka för åkturen idag, det va riktigt roligt =D Kan intyga att det är bra knuff i kärran!

    Mvh/Niklas

    • Micke_J says:

      Thanks mate! Var riktigt kul att äntligen visa en bil för dig som är bland de få vänner man har kvar i Södertälje som bryr sig om skillnaden mellan en 150HK och 768HK bil. 😀

      Polisen var ju ett roligt kapitel…. Men den storyn känns som vi kan skippa hehe.

Lämna ett svar

Hittar du inte vad du söker? Hittar du inte vad du söker?