RESUMÉ 2010: ”Årets…” allt mellan himmel och jord denna säsong!

Då kickar vi som alla andra medier och tidsskrifter igång en lekfull och spontan liten resumé av året som har gått med ett par inlägg som blickar bakåt!

 

Istället för noga kalkylerade omröstningar, paneler som argumenterar fram och tillbaka etc; så bläddrar er vän bakom tangenbordet (Micke_J) i mappen för bilder tagna med mobilkameran.

 

Vissa inslag av andra fotografer finns också, ordning och reda finnes icke- men väl den underhållande läsvärdheten. Allt kommer defenetivt inte ha 100 anknytning till bilar, men det kan man leva med för att inleda ett år som kommer svämma över av nyheter på den fronten i övrigt…! 😉

 

fireworks1

 

Dessa alla inlägg närmsta dagarna kommer hamna i VECKANS GRUS kategorin, så det blir en liten comeback för den lilla avdelningen som legat och sovit ett tag. Vi kör allt i en väldigt slumpad men dock alfabetisk ordning…

 

Då kör vi igång! Kom ihåg att varje inslag är ”Å R E T S….”:

 

*****

 

…4WD lektion med omfattande bakläxa:

 

Stackars Stoffe i Superior Syd blir resuméns första hackkyckling med sin inom familjens ökända avåkning ute i skogen!

 

Det var som det ofta är när man kör 4WD och det är snåriga skogsvägar man kör på; självklart ett nesligt litet rådjur som stack fram så stackaren var tvungen att väja (… 😉 )!

 

Efter att ha varit nere ett tag och väntat på att försäkringsbolaget skulle lösa sitt med den fd. vackra Legacy B4 RSK’n med smutta STi fälgar, så blev det tillslut en annan bil från Superior.

 

Den har också kvalat in sig i ett senare skede på årsresumén, men vi sätter officiellt Stoffe som årets ansikte utåt för att 4WD inte är guds under för alla wannabe rallyåkare…

 

*****

 

…”200MPH SOARER Driveshaft award of the year”:

 

Förra säsongen gjorde en väldigt känd inom Superior-familjen Toyota Soarer debut under otroligt upphaussade former genom att rasa kardanaxeln på startlinjen under ACTION MEET 2009.

Problemen med denna vitala del av drivlinan fortsatte genom året, även t.o.m. under 2010 har det fortsatt spöka- men i år ger vi det inofficiella ”priset” för att verkligen excellerera inom sporten ”förstöra drivlinor” till en väldigt känd Supra-profil…

 

Peter Björck, vem annars?! Ni som sett SUPERIOR SYD MEDIAS film från battlen på ACTION MEET 2010 vet exakt vad jag talar om. Så om ni kommer på någon som förtjänar denna ”award” mera så undrar jag hur man lyckas bättre än att rasa två kardanaxlar samt en diff under ett och samma event…

 

Swedens fastest’s 6-speed Supra’s – Armin vs Björck @ Action Meet 2010 – Superior Syd from Superior Syd on Vimeo.

 

*****

 

…Bensin som inte ens dög åt en gräsklippare:

 

Gzon hann precis innan säsongen och hans bromsar dog helt och hållet med att åka ner till GOTLAND RING för att se vad TIME ATTACK SKYLINEN kunde uppnå där.

 

Med ont om tid så fick det istället för vårat rekommenderade ”at all times possible” bränsle V-power från Shell istället en slurk med 98-oktan från Preem.

 

Som ni kan se på bilden så gick bilen riktigt orent och var väldigt nära spiktendenser, detta ändå på en maskin byggd och mappad för att köras på alla bränslen (Tomei är väldigt duktiga på detta med deras styrboxar). Blev aldrig något separat inlägg om detta, men Preem och egentligen all 98-oktan ligger på våran ”banned”-lista efter detta.

 

(Värt att notera var att efter en tömning av tanken och massa besvär för att få in V-power, så gick bilen perfekt igen…)

 

*****

 

…BMW 0 – 1 Superior Imports i nyförvärv:

 

Bland flera väldigt trevliga nykomlingar i Superior-familjen under 2010 så hittade vi Stockholmaren Thomas som köpte sig ett projekt i form av en trevlig Toyota Soarer av oss.

 

Inget märkvärdigt med det, men vad som i sammanhanget kändes smickrande var att mannen i fråga har ett erkänt ”BMW-beroende” när det gäller bilval (och ni vet hur dom kan vara)!

 

Skämt åsido, vi är väldigt vana med att även lite ”mognare” publik nu börjat göra ”cross-overs” från sina väletablerade entusiast-vanor för att ge vika för Japs. Förvånar mig inte ett dugg, med den eftermarknad, fantasi och kombination av prestanda/driftsäkerhet/användarvänlighet så slå inget en JDM-sportbil faktiskt.

 

(…och ja, kunde inte låta bli att slänga in detta som en pinne i brasan för diskussionen JDM-nötter och BMW-galningar emellan. Men ska erkänna att jag själv för tillfället kör BMW E34 kombi just nu. Have fun with it.) 😉

 

*****

 

…Bloggläge; i en luxurös fjällstuga uppe i Sälen vid en varm brasa:

 

Det är sällan man känner sig så inspirerad och välmående som framför en riktig eld. Värmen, lukterna och den stämning skenet ger är oslagbar!

 

Varför man nu skriver blogg åt sitt företag istället för att koppla av är en annan femma. Men vi kan väl helt enkelt säga ”its a Superior-thing” som att förklara vilket beroende som helst… )

 

Kan bara passa på att med detta inlägg tacka Johan Lind i Superior-familjen för att ha styrt upp detta åt mig och ett gäng andra Superior-killar som var uppe i våras. En oförglömlig resa och förhoppningar om att det blir en årlig tradition finns. Varför inte nu när killen nu gett sig på ett 700+ Supra-projekt med oss? 😀

 

Självklart måste man få unna sig skriva lite om sådana positiva minnen också. I ärlighetens namn sitter man ju 90% av övriga tiden vid ett tråkigt skrivbord… 😉

 

*****

 

…Bättre sent än aldrig:

 

Att saker drar ut på tiden mer än man först planerade är brukligt i tuning-branschen.

 

I Jonas från Finspångs fall var det farligt nära fiaskostämpel när hans nyinköpta vrålåk skulle få sig ett styrsystem som första bil i världen med det.

 

När det ”skiter sig” på detta sätt brukar vi vara de som först kommer med förslag om kompensation, och en kund som har tålamod och förståelse blir alltid mer belönas på lång sikt än en grinig sådan.

 

Det är ändå alltid i vårat intresse att bilarna ska rulla och leverantörer inte ställer till det för oss, men självklart är det lika skönt varje gång ett otursförföljt projekt kommer ut på gatan. Och i Jonas fall och de månader han tillslut fick med bilen på gatan så var den tacksamheten vi fick såpass värmande, att jag passar på att slänga med honom i resumén som ett av de positivare minnena. 🙂

 

(…och Jonas, du ska ha ett jättetack för tålamodet. Helt klart blir detta en ”dark horse” i kommande banträffar med sin precisa väghållning och superoptimerade 99-spec boost-up motor!)

 

*****

 

Oj oj, vad tiden drog iväg! Har hunnit välja ut ca 40 bilder till jag skulle skriva i samma stil om. Men det får fortsätta imorgon. Nu måste man vidare till andra åtaganden, men lyckligtvis har man fått avlastning i dom också så det slipper ta hela natten.

 

Ge  m a s s o r av feedback nu, och lägg gärna till era egna ”årets…” nere i kommentarerna. Lovar att fortsätta i ännu mer avslappnad stil då! 😀

 

GOTT NYTT ÅR PÅ ER I SUPERIOR-FAMILJEN OCH ALLA ÖVRIGA LÄSARE; NI BETYDER ALLT FÖR OSS!

4 tankar om “RESUMÉ 2010: ”Årets…” allt mellan himmel och jord denna säsong!

    • Micke_J says:

      Cim: En sak är dock viktig att reda ut, detta var bara på Gotland Ring där vi inte körde V-power. I övrigt så är RB26an rätt känd för att ha grymt högt vevhusvent. tryck, och vi leder det tillbaka i avgaset. Plus att Tomeis boxar går ganska fett. Redan första säsongen nickade ”experterna” och sa dåliga kolvringar, men den verkar ha hållt ihop bra sedan dess. Know your facts! 😀

      (Men bilden i inlägget var från GR = kass soppa).

Lämna ett svar

Hittar du inte vad du söker? Hittar du inte vad du söker?