Kommer klassiska Camaro Cup få en renässans 2K10…?

Specialstuderade en Chevrolet Camaro av nyare generation som ska köras inom CAMARO CUP . Ruskigt tuffa bilar som helt klart kommer och ge racing ett uppsving i Sverige. Redan nu verkar det klart med 20-talet bilar av nyare generation som kommer köra årets säsong.

 

I montern fanns en riktig eldsjäl vid namn Ulf Granberg. Hans son Mikael är förare för TEAM GRANBERG men han har själv ohyggligt mycket erfarenhet av Camaro Cup och är väldigt mån om att försöka få igång klassen igen.

 

Fanns oerhört mycket rutin och erfarenhet i hans ord, och man kände sig som en pojkspoling de gånger man fick nämna våran egna satsning på t.ex. Time Attack. Hedrande nog erkände han att ”den nya generationen” måste ta över och uppskattade det man själv ödmjukt hade att säga om gatbilar. 🙂

 

 

När det gäller Camaro Cup i sig så är det enkelt förklarat fullpreppade karosser som levereras, man får själv ordna drivlinan som är en 5.7 liters V8 (såklart) begränsad till ca 440HK med hjälp av en alldeles för snäll kam. Låda är fortfarande de gamla goa 4-vxl manuella.

 

Något jag fick lära mig är att torrsump tydligen är på utgång från racingen och att man istället kör med extra elektriska pumpar som går i de jättelika trågen. De håller fortfarande och provar sig fram då det är en rätt knivig bit att lösa smörjningen när bilen utsätts för så ohyggliga G-krafter i kurvorna…

 

 

Fick inte fram någon referenstid för vad de kommer köra på Mantorp, men det inofficiella målsättningen är att klå Porsche Carrera Cup tidsmässigt. Ulf hoppades man kunde uppnå det efter halva säsongen. STCC kallade han för övrigt för ”trötta mopeder på 240HK”. Skön old school formulering av en äkta räv i sammanhanget. 😀

 

 

Vi håller tummarna för att CCR kommer explodera i år och öka intresset än mer för banracing i Sverige…

Lämna ett svar

Hittar du inte vad du söker? Hittar du inte vad du söker?