Äntligen är bilauktionerna i Japan igång! Spontana JDM Mazda RX-8:

Har suttit och varit rastlös över att all bilhandel i Japan för första gången stått helt stilla under julhelgen, och vi som specialiserar oss på IMPORT AV BIL FRÅN JAPAN hinner ju bli redigt rastlösa då!

 

Men nu har det som smått kickat igång, även om det säkert dröjer någon vecka till innan utbudet är tillbaka till normalt. Eftersom det inte fanns så värst mycket att titta på i de aktuella beställningar av DIREKTKÖP som finns just nu, så svävade jag ut till en lite ”bortglömd” modell i Mazda RX-8!

 

 

Ovan är faktiskt en ”R8tta” som är av senare årsmodell och inte (?) såldes utanför Japan, ser ju riktigt glassig ut- och att det är en RS-modell lockar en att läsa på lite mer. Kanske kan någon belysa mer vad detta innebär, och hur det egentligen ser ut för RX-8 här i Europa? Kan inte minnas att jag sett någon ”nyare” som är lika vacker som denna i ”facelift”:

 

 

Men vill man så kan man givetvis blicka mot tidigare årsmodellerna som även de ser riktigt fräcka ut med rätt kit (som denna blåa till höger).

 

Var ju redan inne på det med att RX-8 ofta är en bortglömd prestandabil? Kanske är lite p.g.a. att alla verkar överens om att sugomotor-Wankel inte ger den där knuffen en riktigt potent sportbil borde ha…?

 

Vi har just nu en R8tta inne hos oss som det ska göras lite prepp med, kanske kan den övertyga oss om att våga rekommendera dom mer? Det är ju trots allt en modern och riktigt kompetent bil, och wankel låter i alla lägen fördj*vla gött också! 😉

 

Icke att förglömma att de från fabrik kom i ordentligt fantasifulla färger också. Den blåa vi fluktar med här är bara en av dom fina kulörer Mazda valde att läska sin ”comeback” på den icke-JDM marknaden för sportbilar.

 

En annan är ju den tokläckra vinröda metallicen, men även den grova mörkgråa är sånt som imponerar på mig.

 

Men nu har vi nog spårat ifrån ämnet lite. Kort och gott, en JDM Mazda RX-8 kan faktiskt vara ett inte alltför dumt köp- även om priserna ligger jämförbart med de vänsterstyrda i Sverige (ca 140 000:- och uppåt hemma och klart).

 

Men då får man ju alltsomoftast ett ex. som kanske är som ovan, lite mer speciella än de rätt tråkiga vi har i Sverige, utan någon rost och oftast även mycket mera välvårdade. Sen ska man inte längre bara se en högerstyrd JDM-bil som något som drar ner värdet.

 

Det Svensson-tänket kan vi nog lägga ner, utan bland entusiaster så kan en modell såld på JDM-marknaden vara något som ”sticker ut” mera; eller vad anser ni…?

 

 

Skönt att ha auktionerna igång igen, hoppas ropa hem en handfull bilar till som ska finnas i lager tills dess att sommaren är här.

Ni läser här i bloggen först om vad det kan tänkas bli för modeller… 🙂

8 tankar om “Äntligen är bilauktionerna i Japan igång! Spontana JDM Mazda RX-8:

  1. Per says:

    Den nya generationen var jag faktiskt inne på ett tag,då var jag inne på import från tyskland..så nu vet du micke,i tyskland finns dom iaf:)
    Helt sjukt hur svenska återförsäljare inte kan ta in en sån bil i deras sortiment..

  2. Per says:

    Såvitt jag vet så såldes bara -04,05 i sverige,kanske 06 också??
    Var ett tag sen jag var inläst och pluggade varenda fakta om rx8an,men ny bättre oljepump har jag för mig,hyfsat kass på första generationen..annars tror jag inte det är spec mkt annat nytt..men utseendet är ju grymt på andra generationen:)

  3. Adam Wangan Meet Crew says:

    Har fått äran och köra en rx8 🙂 en 2005a röd 🙂 och fyfan vad kul den var 😀 verkligen underskattad bil 😉 först 200an/180sx’n 🙂 sen ska jag banne mig ha en aristo/rx8 😉 älskar rx8an 😀

  4. Adam Wangan Meet Crew says:

    exakt 😉 men det vet du jag ska ha ju 😀 inget du kan ändra på det.. va kärlek vid första ögonkastet 😀 180sxn blir det om jag orkar spara så länge när jag fått jobb 😉 det återstår och se 😀 du får väl övertala mig under tiden annars 😉

Lämna ett svar

Hittar du inte vad du söker? Hittar du inte vad du söker?