Varför bygger man om en bil från topp till tå, för att ändå suggestivt endast komma halvvägs av vad en mycket ädel biltillverkare gör på löpande band?
Varför lägga ner flera år av resurser för att sätta en drivlina av högsta klass och effektregister- i en premiumbil?
Det finns inget logiskt svar. Ibland övergår drömmar och passion helt enkelt sunt förnuft…
År 2003 importerade Säljchef på SIAB Mikael ”Micke_J” Jarosinski sin första Toyota Soarer. Kärleken för denna mycket sällsynta modell hade fötts redan fem år tidigare på amerikanska bilforum, där den nya tidens turbobilar sopade mattan med moderna muskelbilar. Över ett decennium senare är det inte långt kvar till att bilen i sin första generations utförande kommer ut på gatan.
Redan nu avslöjar vi den färdiga motorspecen för vad vi håller på att bygga. Mycket annat pågår samtidigt, arbetet fortskrider sakta men säkert. Missa inte våran SUPERIOR BLOG som regelbundet uppdaterar er om läget…
SPECIFICATIONS: SUPERIOR IMPORTS “200MPH” SOARER |
|
VEHICLE |
TOYOTA SOARER JZZ31-00 |
OWNER |
Mikael ”Micke_J” Jarosinski – Superior Imports AB |
EXECUTIVE ENGINEERS |
Anders Lönnqvist (A.L), Martin Gustavsson – Superior Imports AB |
ENGINE TYPE |
2JZ-GTE JZA80 |
TOTAL ENGINE DISP. |
3210cc |
MAX BOOST |
1.9kg/cm²(~27 PSI) |
MAX POWER |
ps / rpm |
MAX TORQUE |
kgm / rpm |
SETUP PARTS |
|
CAMSHAFT |
HKS (INT/EXH) 264, 9.0/264, 9.0, HKS Custom 5-stud Camgears |
VALVE |
Toyota OEM |
VALVE SPRING/RETAINER |
Crower Valvetrain (15% stronger springs / Titanium Retainers) |
ENGINE HARDWARE |
ARP (Automotive Racing Products) Studs, Cosworth Race bearings |
HEAD GASKET |
Toyota OEM |
PISTON |
JE Pistons ø86.5mm Forged (Custom A.L “JUN 3.2 Stroker kit spec”) |
CONNECTING ROD |
|
CRANKSHAFT |
|
TURBINE |
TRUST T88H 34D-22cm² |
WASTEGATE |
HKS GT 60mm Race |
IGNITION |
6x Individual CDI amp. Coils. |
INTERCOOLER |
TRUST 2 Layer Type R-SPL HG 100mm |
PIPING |
Superior Imports custom MajoR spec (Dump-valve eliminated). |
INT MANIFOLD |
JUN Prototype(JUN GT-Surge tank) |
EXH MANIFOLD |
TRUST (WG Piping modified) |
MUFFLER |
Superior Imports custom MajoR spec (100mm à 2x 75mm). |
OIL COOLER |
TRUST #16 Type |
ENGINE OIL |
Superior Imports Hi-spec 5/40W |
RADIATOR |
Toyota OEM |
FUEL/BOOST CONTROLLER |
Autronic SM4 stand-alone EMS (Setup by A.L) / GReddy ECV |
FUEL SYSTEM |
JUN Injector 890cc / HKS Fuelrail+Regulator / BOSCH 044 x2 Pump |
PULLEY ASSEMBLY |
ATi Super Crankshaft dampener, GReddy Pulley kit. (AC eliminated) |
CLUTCH |
RPS CARBON/CARBON Dual plate Drag/street, RPS Light. flywheel |
TRANSMISSION |
JZA80 6-speed Getrag V160 |
DIFF RATIO |
3.266 |
LSD |
JZA80 Torsén US-spec OEM |
DRIVESHAFT |
CARBON Custom Lightened SC300 spec |
BRAKES |
Project MU 355mm/6 pot (FRONT), JZA80 2 pot (REAR) |
SUSPENSION |
Toyota OEM JZZ31 (DRAG) / HKS Hipermax III (STREET/TRACK) |