Säg efter mig: 20B Wankel is the shit…

Hade under förkvällen ett litet snack med Martin om det där med hur en motor ska låta, och hur en rak sexa må vara den mest pålitliga platformen att bygga potent gatmotor på- men att de låter frukstansvärt tråkigt jämför med t.ex. en potent Wankel!

 

Eftersom man ständigt blir påmind av hur en tre-rotors wankelmotor ser ut när man kommer till verkstaden i Katrineholm (vackra Projekt: ”SUZ” står på en fast plats) så tyckte jag det var dags för en liten film. Bara så ni alla kan bli invigda i vad som är ett av de mest exotiska motorljuden på planeten:

 

httpv://www.youtube.com/watch?v=nlOHXxBMeIk&feature=related

 

Om jag inte minns helt fel så är Mazdas nya konceptbils 20B motor portad och byggd på snarlikt sätt som Gzons (dock så är Furai NA = renare ljud). Men ljudet är jämförbart, men kanske kan Martin eller motorbyggare Jörgen på ROTARY PERFORMANCE rätta mig? 🙂

 

Vi tar en till film på de ökända Super-GT sjuorna RE-AMEMIYA körde med för ett par säsonger med, även de med NA-trimmad 20B motor:

 

httpv://www.youtube.com/watch?v=Q_PJI5bs0Qk

 

De sekventiella lådorna gör sitt också, men längtar ordentligt efter uppstart i garaget även om det ”bara” är på en gatbil… 😉

 

Vart erbjuden en 20B motor av en kontakt i Japan här under natten också, men 290 000 yen svider hårt i plånboken när motorn ska fraktas, tullas & momsas. Och då får man räkna på minst det dubbla till för att gå igenom den och de modifikationer så den går droppa in i t.ex. en RX-7. Suck. Smakar det så kostar det, thats the way it always goes… 🙁

2 tankar om “Säg efter mig: 20B Wankel is the shit…

  1. Rotary performance says:

    Nja skillnaden mellan Martins motor och Furai motorn är mer än bara turbo. I grunden så är Furai motorn en såkallt PP motor vilket pga insug/avgasportarnas överlepp ger motorn sitt speciella brappande ljud. Ut över detta så har PP motor mycket vassare porttider och insugsportarna flödar mycket mer pga sin design.
    En fullrace PP motor i sug variant är definitivt inget man vill åka på gatan med iom att överlappet mellan insug/avgas skapar pulser på insugssidan och vid lågbelastning så blir motorn ryckig att köra. Största skillnaden mellan en N/A variant av Martins streetportade motor och en PP är att streetporten börjar dra runt 2.5-3000rpm men tappar efter 7.5-8000rpm medans en PP motorn börjar dra vid 4.500 rpm och håller i upp till varvstopp 10.000rpm. En streetport har sin toppeffekt tidigt runt 5-5.500rpm men den tappar även effekten tidigare ( runt 7-8000rpm beroende på utförande), en PP börjar ge effekt från 4-4.500rpm och sen ökar effekten linjärt upp till varvstopp utan att vika av något nämnvärt.
    Ljudet av en 2 rotor eller multirotor ( 3 och 4 skivig ) i PP utförande är speciellt och ju fler rotorer ju häftigare är ljudet.
    Har själv fått uppleva Furai bilen i sitt tidigare skede på Laguna Seca under American Lemans och på Sevenstock och det är ett grymt gott sound i den snurran.
    Även om den går gott så är den inget jämfört med en R26B som får sträcka ut 🙂

    • Micke_J says:

      Med andra ord så kör man inte med en NA 20B på en gatbil, ytterligare styrkt av Gzon idag när vi pratade 20B. Vilka sorters portningar kan man i övrigt ha på en 20B? Och vad är priserna nuförtiden på en vev och rätt gavlar för en 26a? 😀

Lämna ett svar

Hittar du inte vad du söker? Hittar du inte vad du söker?