SUPERSTAGE MED ATTITUDE MOTOR 2008

Superstage hör till bland det roligaste vi vet. Tyvärr gavs inte så många tillfällen för det i år jämför med förra året då vi bl.a. slog rekordet i grenen när det gäller gatdäck. Gzons bruksbil Maxda 3 MPS och Niklas Rydh med sin tuffa RX-7 var de som representerade Superior på plats.

 

Attitude Motor är en klubb med Kristen profil avsedd för alla. Besök gärna DERAS HEMSIDA HÄR. Vi har gjort till tradition att delta i deras Superstage körning och i år var inget undantag. Efter en rätt stressig period kände vi för att bara åka ner komfortabelt och köra för skojs skull, utan någon prestation i åtanke.

 

Givetvis besöktes Oskarshamn på vägen ner för att inte en utan TVÅ gånger äta på enligt oss Sveriges bästa köttrestaurang: Steakhouse.

 

Väl på banan var det tyvärr regn som gjorde att inte riktiga tider kunde sättas, men när banan väl torkade upp lyckades Niklas sätta en respektabel tid 1.27,94. Denna sjua är i grunden en Superior ”Boost up” trimmad bil med lagom mods. i överlag. Tiden hade gått putsa om banan torkat upp helt och med lite övning på det underlaget.

 

 

Martin körde en låg 1.30 tid, inte illa för en framhjulsdriven bruksbil. Vi på Superior rekommenderar varmt alla att slå till på en MPS om du söker den ultimata mellanklassbilen i ”GTi” klassen (den borde klassas mycket högre än så…).

 

SUPERIOR @ JAPMEET 2008

Aldrig förr har vi satsat på en träff som årets upplaga av Japmeet. Resultatet var en överväldigande uppslutning och enorma framgångar på banan. Stor succé gjorde även vårat Time Attack race!

Japmeet 2008 var verkligen vårat ”main event”. Och som en av de större sponsorerna av träffen hade vi gjort en chansning och tagit oss an att arrangera Time Attack evenemanget. Få vet hur extremt Time Attack egentligen är, i Japan pressar man gränserna till det yttersta- t.ex. kör man endast på tidig morgon när temperaturen är den bästa. Däck räcker bara bara till ett par varvs seriös körning, det är ingen billig sport.

 

Därför var det som skrivet lite av en chansning att dra igång något sådant event helt outforskatt i Sverige. Det finns en hel del vassa bilar runtom i Sverige, men de flesta stannar vid att tala väl för sig på diverse forum. Regelverk är en annan problematik, och därför fick vi på Superior Imports improvisera och dra fram något på prov.

 

Vi tycker det gick strålande bra, både sett ur hela arrangemangets synvinkel samt resultatmässigt för våran del. Deltagarlistan var imponerande, med flera tunga bilar från Norge (som på senare tid fått en trend om att köpa ”färdiga” Time Attack bilar i Japan som de sedan kör med i Skandinavien). Även några av våra konkurrenter vågade sig ut på banan, vilket de givetvis ska ha respekt för. Ofta stannar det som redan nämnt endast vid brett skrytande och snack…

 

Våran Skyline körd av Martin ”Gzon” Gustavsson slutade tillsist tvåa, med bud på vinstplatsen med lite flyt. Men en väldigt chassiepreppad Evo V med enormt duktig och jämn förare vann välförtjänt. Roligast var att vi lämnade konkurrenter i vissa fall flera sekunder bakom. De har alla skäl i världen att satsa hårdare till detta år, och vi välkomnar utmaningen.

 

Något som är svårt att beskriva är det genombrott vi fick när det gällde att synas och höras. Vi hade under helgen flera dussin av våra kunder, många som bodde med oss i vårat Camp: Superior som vi riggat upp på campingområdet. Ingen kunde ha varit på Japmeet utan att se våra stilenliga turkosa T-shirts. Vi var oerhört stolta att våra kunder backade upp såpass väl och detta evenemang var helt klart årets höjdpunkt utav många underbara ögonblick 2008…

 

Mer ingående reportage samt flera bilder kommer inom kort!

Superior + KooZ = Vinnande kombination!

En del kanske inte känner till att det var vi som fixade fram den RX-7 som Sveriges stylingbyggare #1 gjorde sitt projekt ”Zlayer” på. Vi har sedan alltid stått för den tekniska supporten, och Lukas är förutom en kund vi helhjärtat sponsrar någon vi fått en bra privat relation med.

 

 

 

Redan förra året hjälpte han oss på eget initiativ att få den rätta finishen på bilarna. Han och Suzzis kunskaper när det gäller att få bilarna se 100% ut på en utställning är det nog få som besitter. Vi var därför enormt glada när de ville ställa upp i år igen och hjälpa till.

 

Resultatet talar för sig självt, bilarna lyser verkligen upp och med det läge vi fick på mässan kommer man omöjligen kunna missa dom. Hope you’ll enjoy them as much as us… Ett enormt stort tack till hela Team KooZ, ni vet vilka ni kan räkna med när det gäller hjälp tillbaka! 🙂

Vinnare står på podium!

Allt har flutit på otroligt bra förutom en smula regn sista 10 milen. Inga problem att checka in och få bilarna tvättade, passade även på att byta tillbaka till rätt fälgar på Skylinen. Väl inne på mässan fick vi en enormt positiv överraskning när vi såg var Bilsport placerat oss på mässan. Förra året stod vi bland alla andra vanliga gatbilar i A-hallen. Detta år fick vi stå precis vid stora entrén i B-hallen och fronta mässan! Inte nog med det, vi stod med BÅDA bilarna på ett exklusivt podie med bara ett fåtal andra bilar. Helt sjukt bra platser! 😀

 

 

Det var en process att lyckas få upp bilarna på podiet, men det crew som var på plats var väldigt duktiga och dessutom enormt trevliga att ha och göra med. Så det gick bra utan några missöden. Värre höll det på att gå för en splitt ny Mercedes SL55 AMG som skulle rulla av ett släp inne på mässan. Mannen som gjorde detta hade inte större koll, och var cm från att rulla av med ena framdäcket utan att det fanns någon ramp där. Hade blivit en dyr nota med största säkerhet, men så kan det gå när förmögna människor ibland kanske har en liten övertro på vad de klarar av själva? 😉

På väg ner mot Jönköping!

Då var vi halvägs nere då! Ett stopp på Dinners i Ödeshög fick duga. Blev en del lek på vägen ner som vi ska få upp efter mässan i mediaform.

Båda bilarna går som drömmar och låter underbart (Skylinen ylar på över 500m avstånd!). Enda jag hade att klaga på var racestolen i den som gjorde att man fick en del värk i skinkorna efter bara en timme. Men vill man sitta som gjuten får man betala ett pris i form av komfort! :p

Uppdrag: Få Forester STi låta argare!

Eftersom min egna Forester STi ska agera bruksbil under mässan ville vi se till att den både syndes och hördes! Eftersom det var kort om tid och vi inte vill göra några uppgraderingar på bilen eftersom den SKA SÄLJAS så gjorde vi en fint kallad ”Back-box eliminator”-lösning.

 

Johan Carlsson och Mattias Lindh som är våra tekniska svets-ess satte igång sent under tisdagskvällen. Resultatet var helt förträffligt bra, Forester STi har från fabrik bara en ljuddämpare och detta satte genast fart på ljudet från den fabrikspreppade 2.5 liters Boxermaskinen! Vi hoppas inom kort presentera lite media med resultatet, bilen låter verkligen aggresivare nu- och är du i Jönköpingstrakterna under lördagskvällen kanske du kommer lägga märke till en Subaru som låter lite, lite mer WRC än standard… 🙂

 

STORT TACK TILL ER GRABBAR, NI ÄR THE FINEST PÅ DENNA SORTS JOBB!

SUPERIOR @ EDPS MALMBY 2008

Efter att ha kört totalt slut på däcken nere på Emmaboda med Supran bestämde vi oss för att lufta ett par andra bilar. Våran Time Attack bil hade precis fått sin nya Turbosetup samtidigt som vi fått hem en mycket intressant R32 Skyline. Kalle Strands potenta RX-7  fullgjorde trion.

 

Målsättningarna var för de två Nissan-bilarna relativt låga. Kalle hoppades däremot på att toppa sin tid som innebar rekordrepa för FD3S med 13B REW motor i Sverige. Resultaten var hyfsade men inte mer. Kalle putsade till tiden, men det vi på Superior fick ut i R&D (Research & Development) för att optimera bilen ytterligare var den stora behållningen.

 

Time Attack Skylinen gjorde med endast bolt-on trim från Tomei respektabla 11.89/200, endast dagar efter den blivit ihopskruvad. Märkbart var också att den hade ”glass-hjulen” på (19″ BBS LM med 275 gatdäck runtom).

 

Denna tid stod sig ändå enormt bra med tanke på att det lurade ett flertal betydligen mer ”Drugrace” inriktade Skylines på plats. Med det laddtryck som bilen kommer köras med denna säsong och Tomei 2.8 strokekit kan denna maskin göra väldigt bra ifrån sig även när det gäller för den rätt begränsad körning rakt fram…

 

sik_836020copy1

 

 

Dagens stora pussel med facit på hand var det väldigt potenta (sugmotortrimmade!!) Skyline R32 vi tagit med oss. Trots en enormt vass motor och riktiga däck kunde vi inte få den gå några bra tider. Det enormt lätta svänghjulet samt att kammarnas profil var så vass gjorde att den inte kom iväg i starten, detta kombinerat med en otroligt svårkörd dogbox från GREX gjorde att vi snabbt gav upp. Denna bil hör hemma på bana helt enkelt!

 

 

Vi beklagar djupt att detta visade sig vara sista EDPS Malmby, det verkade redan då som att gatbilsåkarna inte längre prioriterar strippen lika mycket som under senare början av 2000-talet. Vi hoppas trots det ändå kunna delta i 1/4 mile körningar för att få tidkort på samtliga våra demobilar.

 

 

Håll utkik efter ett fotogalleri av Ziken.se med våra bilar från denna träff!

Hittar du inte vad du söker? Hittar du inte vad du söker?